Het eetdilemma van bonusvader Erik
Erik is nu twee jaar samen met zijn partner Anouk, die een zoon heeft uit een eerdere relatie: Tim (11). Erik ziet zichzelf niet als een gezondheidsfreak, maar hij hecht wel veel waarde aan gezonde voeding. Hij kookt graag verse maaltijden en eet zelden fastfood. Tim, leeft op pizza, patat en frisdrank, een eetpatroon dat hij van zijn vader heeft meegekregen.
Elke keer dat Erik moeite doet om een gezonde maaltijd op tafel te zetten, draait Tim zijn bord om en roept: “Ik lust dit niet, papa maakt altijd tosti’s of haalt McDonald’s!”
Erik voelt zich gefrustreerd. Hij wil niet de ‘slechte volwassen’ zijn die alleen maar regeltjes oplegt, maar hij maakt zich zorgen om Tims gezondheid. Anouk lijkt het probleem minder serieus te nemen: “Ach, dat komt wel goed. Laat hem maar een beetje.”
Toen Erik en Anouk bij mij kwamen, vertoonde ze beiden frustratie rondom Tims eet gewoonten. Erik maakte zich zorgen over Tims ongezonde eetpatroon en wilde graag meer structuur en gezonde keuzes. Anouk zag het minder als probleem: “Hij is een kind, het komt vanzelf wel goed.” Dit verschil in aanpak veroorzaakte niet alleen spanningen tussen hen, maar zette ook de sfeer tijdens maaltijden onder druk.
De eerste stap: Begrip creëren
In onze gesprekken hebben we eerst gekeken naar hun zorgen en waarden
- Erik voelde zich verantwoordelijk voor Tim om hem gezonde gewoonten bij te brengen, vooral omdat hij zelf veel waarde hecht aan voeding.
- Anouk was bang dat te veel regels en druk een negatieve invloed zou hebben op de sfeer en Tims plezier in eten.
Door deze zorgen uit te spreken en te erkennen dat ze beiden het beste voor Tim wilden, ontstond er meer begrip voor elkaars manier van opvoeden.
De tweede stap: Verantwoordelijkheden verhelderen
Een belangrijk punt in onze begeleiding was het afbakenen van verantwoordelijkheden. We hebben besproken dat:
- Anouk de eindverantwoordelijke blijft voor Tims opvoeding. Erik is niet leidend, maar kan wel ondersteunen.
- Erik zijn rol als bonusouder kan worden uitgevoerd door een positief voorbeeld te geven. Zijn taak is niet om alles recht te breien.
Dit gaf Erik rust, omdat hij wist dat hij niet alles hoeft op te lossen. Tegelijk gevoeld Anouk minder druk, omdat Erik naast haar ging staan in plaats van tegenover haar.
De derde stap: Kleine haalbare afspraken
In plaats van grote veranderingen hebben we gewerkt aan kleine, haalbare stappen die ze samen konden afspreken:
- Gezamenlijke basisregels: Ze besloten om thuis schermvrije maaltijden in te stellen en minimaal één gezonde optie per maaltijd aan te bieden. (dus groente of fruit bijvoorbeeld)
- Betrokkenheid van Tim: Tim werd gevraagd om mee te helpen bij het kiezen en voorbereiden van de maaltijden. Hierdoor kreeg hij meer interesse omdat hij ontdekte hoeveel keus er eigenlijk was.
- Geen dwang: Als Tim een gezonde optie niet wilde eten, werd dit geaccepteerd. Ze gaven hem de vrijheid om te proeven zonder druk.
De vierde stap: Communicatie verbeteren
We hebben geoefend met hoe Erik en Anouk hun gesprekken kunnen voeren zonder dat het uitmondt in frustratie of elkaar aanvallen:
- Van kritiek naar betrokkenheid: Erik leerde om zijn zorgen te uiten zonder Anouk het gevoel te geven dat ze iets fout deed. Bijvoorbeeld: “Ik merk dat ik me zorgen maak om Tims gezondheid. Hoe kijk jij daarnaar?”
- Van aanval naar samenwerking: Anouk legde Erik haar visie uit en vertelde hem meer over Tim en wat wel en niet bij hem werkt.
Het resultaat
Na een aantal sessies merkten Erik en Anouk dat de spanning rondom eten sterk was verminderd. Tim hield ook nog steeds van pizza, maar er was meer balans ontstaan. Anouk voelde zich minder aangevallen en Erik ervoer meer rust doordat hij meer naar de achtergrond kon. het vertrouwen tussen Erik en Anouk was gegroeid
Wat werkte voor hen:
- Samen werken aan haalbare doelen: Geen grote veranderingen, maar kleine veranderingen die haalbaar waren voor iedereen
- Focus op het positieve: Ze onderscheiden minder nadruk op wat er fout ging en meer op wat er goed ging, zoals de momenten dat Tim wél iets nieuws probeerde.
- Verbinding boven perfectie: Ze begrepen dat harmonie en rust meer in beweging zet dan frustratie, dwingen en stress.
Wat zou jij doen in de situatie van Erik en Anouk?
Marieke